foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
22 619 89 85
sekcja@pro.onet.pl

Harmonogram prac i spotkań w ramach współpracy związków zawodowych UE.

Notatka z seminarium grupy sterującej w ramach współpracy związków zawodowych branży transportowej tzw.„ Sieci Bałtyckiej”.

 

         W dniach 19-20.10.2007 we Frankfurcie nad Odrą odbyło się pierwsze seminarium tzw. grupy sterującej w ramach kolejnego projektu dotyczącego współpracy związków zawodowych branży transportowej „ Sieci Bałtyckiej ”. Projekt ten jest kontynuacją realizowanych już od dwóch lat projektów duńskich związków zawodowych 3 F a dziś poprowadzi niemiecki związek zawodowy Ver.di. Obecnie uczestniczą w tym projekcie związki zawodowe z dziesięciu krajów tzn; Danii, Niemiec, Wlk.Brytanii, Szwecji, Polski, Litwy, Łotwy i Estonii, kraje te współpracują w ramach sieci od samego początku oraz Czech i Finlandii, które dołączyły do projektu w tym roku. Poza tym partnerami w projekcie są też Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) z siedzibą w Brukseli i Biuro Współpracy Świata Pracy i Gospodarki (KOWA) z siedzibą we Frankfurcie nad Odrą. Pierwszym punktem naszego seminarium  było powitanie wszystkich uczestników przez Holgera Rooslera ze związku zawodowego Ver.di. Następnie nastąpiła krótka prezentacja obecnych na seminarium uczestników obecnego projektu.


   Kolejno przedstawiali się:
- Carsten Paulin - związek zawodowy 3 F - Dania
- Gordon Lean - związek zawodowy  T&G - Wielka Brytania
- Florian Rogorzyński - NSZZ Solidarność - Polska

- Magnus Thelander - związek zawodowy STWF - Szwecja

- Gert Christensen - związek zawodowy STWF - Szwecja

- Jimmy Hill - związek zawodowy  T&G - Wielka Brytania

- Andrzej Grontkowski - NSZZ Solidarność - Polska
- Anu Valtenberg - związek zawodowy ETTA - Estonia

- Kurt Friedrichsen - związek zawodowy 3 F - Dania

- Josef Maurer - związek zawodowy OSD - Czechy
- Holger Rooseler - związek zawodowy Ver.di - Niemcy
- Dirk Hohner - KOWA (Biuro Współpracy Świata Pracy i Gospodarki).

         Niestety w seminarium nie uczestniczyli związkowcy z Litwy, Łotwy i Finlandii oraz przedstawiciel ETF. Następnie Holger Roessler z Ver.di przedstawił krótko historię współpracy związków zawodowych branży transportowej  działających w naszej sieci. W ramach uzupełnienia głos zabrał Carsten Paulin z duńskiego związku zawodowego 3 F.

Po krótkiej przerwie Dirk Hohner z biura KOWA rozpoczął prezentację realizowanego obecnie projektu. Najważniejsze kwestie poruszane w trakcie tego wystąpienia to:

1/ czas trwania projektu -  01.10.2007 - 30.09.2008

2/ instrumenty służące realizacji projektu:

a/ łącznie 6 seminariów grupy sterującej i ekspertów:
- pierwsze (dzisiejsze) seminarium grupy sterującej otwierające 
  projekt 19-20.10.07 we Frankfurcie nad Odrą,
- drugie seminarium 30.11 - 01.12.07 w Wilnie - temat "Europejskie standardy socjalne, czas jazdy i odpoczynku oraz implementacja przepisów dot. tych kwestii do prawa krajowego oraz sankcje ",
- trzecie seminarium 01 - 02.02.08 w Rydze - temat "Regulacje dotyczące kabotażu w drogowym transporcie towarowym" ,
- czwarte seminarium   04 - 05.04.08 w Pradze - temat "Warunki pracy i wolny przepływ pracowników w drogowym transporcie towarowym i osobowym" ,
- seminarium   06 - 07.06.08 w Helsinkach,
- seminarium  kończące projekt - 19-20.09.08

b/ strona internetowa:

- przy jej tworzeniu możemy wykorzystać już istniejące strony internetowe, które powstały w wyniku wcześniejszej współpracy związków zawodowych z naszych krajów,
- na zawartość strony mogą się składać m.in. europejskie standardy socjalne, regulacje czasu pracy, osoby kontaktowe, linki do stron poszczególnych związków zawodowych itp.

c/ broszura:

- jest już gotowa, ale nie wydrukowana,d/ ulotka:
- może być np. w formie pocztówki lub wizytówki z informacjami
  o projekcie i adresem strony internetowej,

3/ finanse:

- 100% kosztów pokrywane jest przez projekt,
- 90 % finansowania z Komisji Europejskiej  a 10 % z Ver.di,

-  od Komisji Europejskiej otrzymaliśmy 182 tys. EUR ,

 

-   a   20 tys. EUR pochodzi od związku Ver.di.


  Następnie wszyscy uczestnicy seminarium przedstawiali swoje oczekiwania w stosunku do projektu oraz zadawali pytania dotyczące różnych jego aspektów.
   Po przerwie obiadowej przystąpiliśmy do planowania kolejnego seminarium, które ma odbyć się w Wilnie w dniach.

Najważniejsze ustalenia to:

- przylot do Wilna 29.11.07 a wylot 01.12.07 lub 02.12.07 jeżeli 

  będzie to miało wpływ na obniżenie kosztów przelotu,

- łączne koszty podróży - maksymalnie 450 EUR na osobę,

- wskazane jest wcześniejsze zamówienie biletów lotniczych ze 

   względu na niższe koszty

- temat seminarium "Europejskie standardy socjalne, czas jazdy i

  odpoczynku, implementacja przepisów dot. tych kwestii do prawa 
  krajowego oraz sankcje".

- w razie jakichkolwiek pytań proszę się kontaktować z Dirkiem

   Hohnerem lub Wiolą Włodarczyk,

- język seminarium - angielski,

- na prośbę strony polskiej będzie tłumaczenie na język polski

         W dalszej części seminarium omawiano różne kwestie dotyczące kolejnych seminariów m.in. kwestię zapraszania na seminaria ekspertów oraz ewentualnej zmiany lokalizacji i terminów niektórych seminariów. I tak ustalono, że:

-  na seminarium w Rydze zaproszony zostanie Peter Baranowski

   ze związku Ver.di,

-  na seminarium w Pradze zaproszony zostanie ktoś z Wielkiej 

Brytanii,

- seminarium grupy sterującej 06-07.06.08 odbędzie się w Helsinkach lub ewentualnie w Tallinie,


- ostatnie seminarium 12–13 09.08  odbędzie się w Eastborn
   w Wielkiej Brytanii lub np. w Polsce (Warszawa lub Gdańsk)
   lub też w Szwecji w Malme - sprawa otwarta do następnego
   seminarium.

         Dirk Hohner podkreślił też, że koszty podróży rozliczamy rachunkami lub biletami, a w przypadku biletów lotniczych musimy załączać tzw. boarding cards. Poza tym koszty zakwaterowania oraz koszty wyżywienia są pokrywane przez projekt (oprócz kosztów rozmów telefonicznych i hotelowego minibaru). Wszystkie dokumenty będą sporządzane i dostarczane partnerom projektu w języku angielskim.

         Na koniec pierwszego dnia wszyscy uczestnicy przekazali krótkie relacje z przebiegu Akcji organizowanych w różnych krajach w ramach Tygodnia Akcji ITF. Z naszej strony oprócz relacji ustnej pokazaliśmy krótki materiał filmowy z Akcji na Świecku zrealizowany przez TVP 3, który ukazał się w Informacjach Lubuskich dnia 15.10.07. Na tym zakończył się pierwszy dzień seminarium.

         W drugim dniu krótko podsumowaliśmy efekty naszego seminarium. Poza tym uczestnicy z poszczególnych krajów przekazali   aktualne informacje dot. planów na najbliższą przyszłość. Dla przykładu, my ze swojej strony przekazaliśmy informacje dotyczące  organizowanego  w  Zielonej  Górze  w dniach 16-17.11.07 seminarium w ramach dwustronnej współpracy NSZZ Solidarność i Ver.di na pograniczu polsko-niemieckim. Jego głównym tematem będzie kontrola przestrzegania przepisów dotyczących m.in czasu pracy kierowców przez Inspekcję Transportu Drogowego (ITD) w Polsce oraz jej odpowiednika  BAG w Niemczech.

         Na koniec seminarium Holger Roessler z Ver.di podziękował wszystkim uczestnikom  za przybycie do Frankfurtu i aktywny udział w seminarium.

 

  Sporządził:Andrzej Grontkowski