Dnia 30 czerwca 2017 roku w siedzibie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego. W spotkaniu wzięli udział m.in. przedstawiciele strony rządowej Marek Gróbarczyk – minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Dorota Arciszewska-Mielewczyk – przewodnicząca Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, przedstawiciele strony pracodawców Paweł Brzezicki – Przewodniczący Związku Armatorów Polskich i przedstawiciele strony pracowników. Stronę pracowników reprezentowali Andrzej Kościk – Współprzewodniczący Zespołu, Przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność” oraz Przewodniczący FZZMiR i OZZOiM.
Głównym punktem posiedzenia było wystąpienie Roko’ego Mrvicy z chorwackiego Ministerstwa Morza, Transportu i Infrastruktury. Zaprezentował on system zabezpieczeń społecznych marynarzy funkcjonujący w Chorwacji.
Na podstawie informacji biura prasowego MGMiŻŚ
W dniach 06-08.06.2017 roku w Zakopanem odbyło się VI Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Pracowników Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej. Stało się tradycją, że gościem z Komisji Krajowej był Bogdan Kubiak - Zastępca Przewodniczącego Komisji Krajowej. Podczas dyskusji jak zawsze służył dobra radą i wskazał kierunki w jakich powinniśmy się poruszać. Opowiedział również o pracach nad nowym systemem emerytalnym oraz innych projektach NSZZ Solidarność.
Gościem specjalnym, który przyleciał do nas specjalnie z Brukseli był Josef Maurer - Political Assistant for Civil Aviation (Asystent polityczny ds. lotnictwa cywilnego) w ETF (Europejska Federacja Transportowców). Mówił o związkowych problemach w Europie i o akcjach prowadzonych przez związkowców.
Podczas WZD KSPTLiOL Rada Sekcji potwierdziła Uchwałą przystąpienie do Sekcji kolejnych organizacji zakładowych. Nowi członkowie KSPTLiOL to: Organizacja Zakładowa z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury, Organizacja Zakładowa z Portu Lotniczego Poznań-Ławica, Organizacja Zakładowa z Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice oraz Organizacja Zakładowa z Firmy ACS.
Przedstawiciele krajowych sekcji branżowych zrzeszonych w Krajowym Sekretariacie Transportowców NSZZ "Solidarność" uczestniczą w Kongresie ETF. Delegaci mają podjąć decyzje ws. programu działań ETF dla kolejnych władz oraz podtrzymać szczegółową debatę na temat najważniejszych zagadnień związanych ze zobowiązaniem ETF, aby stać zawsze po stronie swoich członków. Potrzeba analizy obecnej sytuacji społeczno-ekonomicznej jest ujęta w haśle, pod którym odbywa się Kongres "Uczciwy transport dla Europy - Sprawiedliwość Społeczna, Solidarność, Jedność” i wymaga dalszego wspólnego działania.
24 maja nastąpiło oficjalne otwarcie obrad Kongresu przez Eduardo Chagasa, przewodniczących hiszpańskich związków zawodowych oraz przedstawicieli Ministerstwa Transportu Hiszpanii oraz miasta Barcelona. Na sali obecni byli również komisarz Parlamentu Europejskiego V. Bulc oraz Minister Transportu Malty.
17 maja 2017 o godzinie 10.00 rozpoczęła się symboliczna pikieta europejskich związków zawodowych ETF pod siedzibą Parlamentu Europejskiego w Strasburgu (główna odbyła się 26.04.2017r. w Brukseli).
Pikieta miała za zadanie przekonać Europosłów, że racje związków zawodowych mają na celu nie tylko ochronę pracowników transportu ale również strzec bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego w Europie. Obnażyliśmy intencje Komisji Europejskiej, które miały umożliwić przedsiębiorcom zwiększenie elastyczności w zakresie czasu prowadzenia pojazdów i ograniczenie czasu odpoczynku kierowców oraz wykluczające zasadę „równej płacy za tą samą pracę”.
Związkowcy afiliowani w ETF z Francji, Belgii, Polski, Rumunii, Holandii, Hiszpanii i Szwecji przy wsparciu miejscowych oddziałów związków z FGTE, CFDT, CFTC i FO przybyli do swoich narodowych przedstawicieli w celu przeprowadzenia rozmowy i przekonania do swoich argumentów na parę godzin przed debatą na temat rezolucji dotyczącej transportu drogowego zawierającej niekorzystne rozwiązania dla kierowców zawodowych.
O godzinie 11.30 rozpoczęła się konferencja prasowa z udziałem bardzo wielu przedstawicieli mediów (prasy i telewizji) z różnych krajów. W konferencji wzięli udział również Deputowani z PE. Przedstawiciele KSTD NSZZ „Solidarność” przeprowadzili rozmowy
kilkunastoma Europosłami nie tylko z Polski w tym z Wiceprzewodniczącymi Parlamentu Europejskiego Ryszardem Czarneckim i Bogusławem Liberadzkim oraz Europosłami z PIS Kosmą Złotowskim członkiem Komisji Transportu i Turystyki i Zbigniewem Kuźmiukiem.
26 kwietnia w godzinach przedpołudniowych (10:00 do 12:00) na placu Schumana, przed gmachem Komisji Europejskiej ETF zorganizowała pikietę w imieniu europejskich kierowców ciężarówek, kierowców autobusów i autokarów. Uczestnicy z 10 krajów europejskich (Francji, Belgii, Holandii, Polski, Austrii, Bułgarii, Finlandii, Rumunii, Wielkiej Brytanii i Niemiec) przybyło by wykrzyczeć " nie!" do Komisji Europejskiej przygotowującej „Pakiet Drogowy” przewidujący skrócenie tygodniowego czasu odpoczynku i wydłużenie godzin jazdy kierowcom zawodowym, zaprotestować przeciwko dyskryminacji płacowej ze względu na narodowość, powiedzieć " nie!" legalizacji dumpingu społecznego w sektorze transportu drogowego w Europie. Tworzenia przepisów, w których bezpieczeństwo transportu, bezpieczeństwo NAS wszystkich schodzi na plan dalszy jest nie do zaakceptowania.
Koledzy ze związku FNV z Holandii przygotowali happening z udziałem ciężarówki udekorowanej na wzór czasu postoju i odpoczynku jako przestrzeni życia i pracy kierowców zawodowych spędzających wiele dni, tygodni czy miesięcy z dala od domu i rodziny.
Nasza Europa to Europa równych szans, przyjazna, sprawiedliwa i dbająca nie tylko o rozwój, przywileje i płynące z tego tytułu korzyści dla pracodawców i firm transportowych ale przede wszystkim dbająca o prawa i uczciwe traktowanie pracowników bez względu na narodowość.
ETF domaga się od Komisji Europejskiej prowadzenia takiej polityki transportowej, która nie będzie ukierunkowana wyłącznie na korzyści dla firm transportowych ale również będzie zdecydowanie działać przeciwko wykorzystywaniu kierowców zawodowych jako taniej siły roboczej. Tworzone przepisy powinny działać na korzyść transportu, poprawę warunków pracy i płacy ale dla wszystkich uczestników w całym łańcuchu wykonywanych operacji transportowych.
ETF domaga się od Komisji Europejskiej niezwłocznych działań ukierunkowanych na bardziej zdecydowaną koordynację i współpracę między państwami UE w celu lepszego egzekwowania obowiązujących przepisów oraz dokonywanie bardziej rygorystycznych kontroli i w żadnym przypadku zmiękczania istniejących systemów w kwestii delegowania lub odpoczynku kierowców zawodowych.
Więcej na https://www.facebook.com/KrajowySekretariatTransportowcow/