Stanowisko Rady KSMMiR NSZZ „Solidarność”
nr 1/XI/12/2018 z dnia 07.12.2018 roku
w sprawie OM NSZZ „Solidarność” Gdynia Container Terminal S.A.
Rada Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „SOLIDARNOŚĆ” zebrana na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2018 roku:
Wśród poruszonych tematów szczególne znaczenie miał brak dialogu społecznego w branży. Przedstawiciele Sekcji podkreślali, że rząd oraz pracodawcy działający w sektorze transportu drogowego prowadzą rozmowy z pominięciem strony związkowej.
Podczas spotkania mówiono również o zasadach wynagradzania kierowców, w tym o problemie zastępowania płacy zasadniczej ryczałtami i dietami przysługującymi pracownikom przebywającym w delegacji służbowej. Przedstawiciele Sekcji wskazywali na fakt, że nie są oskładkowane, co rzutuje na poziom przyszłych emerytur, które są na minimalnym poziomie. Mówiono również o potrzebie organizowania pracowników w branży. Podczas spotkania ustalono kroki, jakie będą podejmowane w najbliższym czasie przez Przewodniczącego Komisji Krajowej, członków Sekcji oraz ekspertów.
msz/ml/k
Fot. M. Lewandowski
Źródło: https://www.tysol.pl/a25990-Rzad-z-pracodawcami-pomija-strone-zwiazkowa
W dniu 16 października 2018 r. o godz. 12.00 w Warszawie ul. Batorego 3/5 przed Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji odbędzie się pikieta stacjonarna organizowana przez Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ „Solidarność” przy udziale Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”.
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” oraz znacząca część środowiska kolejarskiego nie może bezczynnie czekać na tragiczne wydarzenia, które w brutalny sposób obnażą niedoskonałości obecnych rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa na obszarze kolejowym.
Stanowczo nie godzimy na dalsze marnotrawienie środków publicznych, wydatkowanych na utrzymywanie prywatnych firm ochrony, które nie posiadają jakichkolwiek uprawnień do skutecznego zapewnienia bezpieczeństwa. Na czele tych firm niejednokrotnie stoją osoby wywodzące się z poprzedniego układu, dbające wyłącznie o swoje partykularne interesy. Kierownictwo Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji opracowało projekt, który podporządkowuje formację bezpośrednio ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Jest to rozwiązanie najlepsze, nie tylko z punktu widzenia bezpieczeństwa obszarów kolejowych i wszystkich osób korzystających z usług kolei, ale również bezpieczeństwa publicznego.
"Stanowisko rządu było odmienne, powodowane błędnym w naszej ocenie paradygmatem budowania polskiej konkurencyjności poprzez zaniżanie kosztów pracy. Choć nie doszło do porozumienia, istotna była możliwość przedyskutowania naszych rozbieżnych stanowisk. Obecnie jednak rząd podejmując decyzję o próbie zablokowania tej korzystnej dla polskich pracowników dyrektywy nie uznał za stosowne przeprowadzenia jakichkolwiek konsultacji w tej kwestii. Należy uznać to za rażące naruszenie zasad dialogu społecznego. Choć nie ma prawnego wymogu poinformowania partnerów społecznych o planowanym fakcie złożenia skargi do TSUE, to istnieje coś takiego jak dobre obyczaje i działania mające na celu budowanie kultury wzajemnego porozumienia i szacunku. W sytuacji gdy wyraźnie widać, że w sprawach istotnych dla pracowników strona związkowa prezentuje odmienny pogląd od strony rządowej, poszanowanie dla konstytucyjnej zasady popierania dialogu społecznego winno spowodować, że rząd RP z wyprzedzeniem przedstawi informację o planowanej skardze oraz przedstawi jej założenia" - czytamy w stanowisku Prezydium KK
Tutaj pisaliśmy na temat skargi do Trybunału Sprawiedliwości UE
Źródło: https://www.tysol.pl/a24654-Solidarnosc-krytykuje-decyzje-rzadu-w-sprawie-pracownikow-delegowanych
fot. Shutterstock