Już w ubiegłym roku na prośbę zespołu ds. międzynarodowych Rady Dialogu Społecznego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych zajmowało się wyjaśnieniem powodów, dla których transport międzynarodowy wbrew przepisom dyrektywy dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, został w Polsce pozbawiony stawek płac związanych z delegowaniem do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Ocena Ministerstwa była w kwietniu 2017 roku jednoznaczna, transport międzynarodowy nie jest objęty zakresem dyrektywy dotyczącej delegowania.
To duży problem, ponieważ dyrektywa nie obejmuje tylko jednej branży – marynarki handlowej w odniesieniu do personelu pływającego. Naszym zdaniem kierowcy transportu to nie personel statków i udowodnimy to – mówi Tadeusz Kucharski Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego. Mamy nieoficjalne potwierdzenie od przedstawicieli Komisji Europejskiej, że polskie przepisy są niezgodne z prawem unijnym, ale chcemy mieć to na piśmie. Dlatego zdecydowaliśmy się na skierowanie pytania w tej sprawie do Marianne Thyssen odpowiedzialnej w Komisji Europejskiej za sprawy zatrudnienia. Liczymy, że Komisja potwierdzi delegowanie w transporcie, Polska zmieni niezgodne z prawem unijnym przepisy, a kierowca międzynarodowy w końcu zarobi godnie.W trakcie ostatniego spotkania związkowców i zarządu Przewozów Regionalnych nie doszło do porozumienia. Strona pracownicza domaga się 1200 zł premii kwartalnej dla wszystkich pracowników, zarząd zaproponował o 700 zł mniej. W związku z tym, na początku lutego ogłoszono spór zbiorowy z zarządem. – Związki odrzuciły propozycję zarządu. Spisano protokół rozbieżności i rozpoczęto spór zbiorowy. Teraz będą trwały kolejne negocjacje – wyjaśnia „Tygodnikowi Solidarność” Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ Solidarność.
Koleżanki i Koledzy, Członkowie Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”, coraz częściej w środkach masowego przekazu ukazują się informacje na temat prac Komisji Kodyfikacyjnej prawa pracy - czytamy w Oświadczeniu Przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ Solidarność Piotra Dudy
Oświadczenie publikujemy w całości:
Zasady wynagradzania i warunki pracy kierowców transportu międzynarodowego są obecnie tematem nr 1 dla partnerów społecznych w krajach Unii Europejskiej, a to za sprawą dyskusji o transporcie w kontekście dyrektywy o pracownikach delegowanych.
Gdyby stosować wprost regulacje zawarte w dyrektywie 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników, firmy transportowe musiałyby wypłacać kierowcom wynagrodzenie kraju, przez który przejeżdżają zmierzając do miejsca przeznaczenia. Godziwa płaca w przypadku kierowców transportu nie jest zapewniona, na co słusznie zwrócił uwagę Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 24 listopada 2016 r.
(sygn. akt K 11/15, OTK-A 2016/93). Trybunał stwierdził, że system wynagradzania pracowników kierowców nie może sprzyjać fikcji, w której kierowca - pracownik otrzymuje wynagrodzenie za pracę w formie ekwiwalentu z tytułu podróży służbowej. Jednocześnie, brak współpracy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z Krajową Sekcją Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” w zakresie uregulowania na nowo zasad wynagradzania kierowców oraz systemowych rozwiązań dla branży transportowej w przeciwnym wypadku załatwienie tej sprawy nastąpi na poziomie Unii Europejskiej.
„My chcemy spokojnie pracować a nie pikietować”, „Rekordów wymagacie a o pracowników nie dbacie” – te hasła towarzyszyły związkowcom z Organizacji Zakładowej NSZZ „Solidarność” podczas pikiety przed biurowcem głębokowodnego terminalu kontenerowego DCT. Pracownicy domagali się m.in. respektowania zapisów układu zbiorowego pracy, czytelnych zasad premiowania i posiłków regeneracyjnych, odebranych im przed zimą.
W piątek 20 października 2017 r. od godz. 13 związkowcy pikietowali przed siedzibą DCT w Gdańsku. Domagają się respektowania ustaleń zawartych w pakiecie gwarancji pracowniczych i czytelnych zasad premiowania.
– Dzisiejsza pikieta jest odpowiedzią na jednostronne zniesienie współczynnika korygującego. W ten sposób określa się dodatek procentowy za przeładowanie kontenerów na zmianie ponad ustalone minimum, który ma duży wpływ na premie. Tej istotnej zmiany zarząd dokonał jednostronnie. Nie uzgodniono tego z komisją zakładową. Żądamy przywrócenia współczynnika i rozmowy z komisją, a także współpracy w przyszłości, a nie jednostronnego podejmowania decyzji – mówi Jarosław Guram, członek Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w terminalu DCT.