foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
22 619 89 85
sekcja@pro.onet.pl

Krajowa Sekcja Transportu Drogowego NSZZ Solidarność przygotowuje się do wzmocnienia działań związanych z szeroką obecnością obywateli państw trzecich na rynku transportowym.

– Obywatele państw trzecich w tym obywatele Ukrainy muszą mieć zagwarantowane godne warunki pracy, w tym prawo do przerw w prowadzeniu pojazdu zapewniających wszystkim bezpieczeństwo na drogach – komentuje Tadeusz Kucharski, przewodniczący sekcji. – Kierowcy branży transportu drogowego doświadczają coraz większych wyzwań. Nie można zapominać o brakach w infrastrukturze drogowej (bezpieczne parkingi, miejsca do spania, urządzenia do odladzania samochodów) w całej Europie – dodaje działacz.

W dniach 20 i 21 lutego w Wiedniu odbyło się pierwsze spotkanie w ramach międzynarodowego projektu Transfair. Liderem projektu jest austriacka Forba a NSZZ „Solidarność”- jednym z partnerów. Więcej o projekcie można przeczytać na stronie projektu.

Podczas spotkania ustalono, że strona polska wraz z niemieckim partnerem, którym jest Faire Mobilität przygotuje opracowanie dotyczące płacy minimalnej dla kierowców transportu międzynarodowego w Polsce i w Niemczech. Obok tego zadania zostanie przygotowany raport w zakresie udziału obywateli państw trzecich (państw pozaunijnych) na polskim i niemieckim rynku transportowym. Drugie zadanie jest o tyle trudne, że w najbliższym czasie Republika Federalna Niemiec zmieni przepisy dotyczące dostępu do swojego rynku pracy dla obywateli państw pozaunijnych, co może mieć znaczenie także dla branży transportowej.

Czytaj więcej...


Transportowe związki pracodawców i związki zawodowe kierowców często spierają się o zasady wynagradzania, kwestie socjalne, zakres i głębokość ingerencji krajowych i unijnych regulacji w relacje pracownik – pracodawca, a także w wielu innych istotnych dla obu stron kwestiach. Są jednak obszary, w których współpraca, a nawet mówienie jednym głosem są nie tylko możliwe, ale i wręcz pożądane. Takim obszarem jest i powinno być przede wszystkim bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Dla transportowców bezpieczeństwo ma wymiar nie tylko ludzki, ale także ekonomiczny. Nawet pozornie małe zdarzenia czy kolizje generują znaczne koszty dla pracodawców, a także mogą mieć wpływ na wynagrodzenie kierowców.

Dlatego związek pracodawców Transport i Logistyka Polska oraz Sekcja Krajowa Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” zawarły „Porozumienie na rzecz odpowiedzialnego i bezpiecznego transportu drogowego” które zostało oficjalne podpisane podczas konferencji 24 lutego br. w Warszawie. Organizacje chcą jednym głosem mówić o bezpieczeństwie na drodze. O warunkach jakie na tych drogach panują. I o wszystkich czynnikach, jakie ich zdaniem mają wpływ na to bezpieczeństwo.

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego nie sprowadza się bowiem wyłącznie do zmiany zasad ruchu drogowego w celu ułatwienia znalezienia winnego zaistniałej tragedii oraz ciągłym podwyższaniu wysokości mandatów i innych sankcji. Zdaniem organizacji należy identyfikować źródła tragedii na drogach i podejmować działania właśnie w tych wrażliwych miejscach.

Dla przykładu jedną z takich okoliczności – źródeł wypadków - jest niewątpliwie zmęczenie kierowcy, brak odpoczynku i stres. Kondycja zawodowych kierowców zależy w dużej mierze od przestrzegania zasad dotyczących czasu kierowania pojazdem, odbioru przerw i okresów odpoczynku.

Czytaj więcej...

Resized 20200206 13580958936. lutego w siedzibie Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" w Gdańsku odbyło się spotkanie Prezydium Rady Krajowego Sekretariatu Transportowców NSZZ "Solidarność" z przewodniczącym Piotrem Dudą, przy udziale przedstawiciela Europejskiej Federacji Transportowców, Josefa Maurer.

Przewodniczący Rad krajowych sekcji przedstawili aktualną sytuację i bieżące problemy w poszczególnych branżach zrzeszonych w Sekretariacie Transportowców. Przewodniczący P. Duda zadeklarował pomoc w rozwiązaniu przedstawionych kwestii.

W dalszej części posiedzenia Prezydium Rady Krajowego Sekretariatu Transportowców, w Tczewie, uczestnicy dyskutowali m.in. o przynależności struktur KST do Europejskiej Federacji Transportowców. Dla przypomnienia, Krajowa Sekcja Kolejarzy, we wrześniu 2019 r., podjęła decyzję o wystąpieniu ze struktur ETF. Powodem był drastyczny wzrost składki członkowskiej (ponad 100%), brak tłumaczenia symultanicznego w języku polskim na posiedzeniach ETF i tym samym niemożność aktywnego uczestnictwa w dyskusji. Przedstawiciel ETF(Senior Operations Manager), Josef Maurer zaproponował rozważenie przez Krajową Sekcję Kolejarzy podjętej decyzji i zasugerował złożenie wniosku do władz ETF o obniżenie składki.

Prezydium postanowiło ponadto ponowić wniosek o pilne spotkanie z minister rodziny, pracy i polityki społecznej w tematach:

1) Płaca minimalna w transporcie drogowym oraz podwyższenie kwoty diety w delegacji krajowej i zagranicznej.
2) Warunki zatrudnienia i szkolenia dokerów. Niebezpieczeństwa wynikające z zatrudniania obcokrajowców bez znajomości języka i szkoleń przez agencje pracy tymczasowej.
3) Problem samozatrudnienia załóg w transporcie lotniczym.
4) Sprawa emerytur dla strażaków zatrudnionych w Lotniskowej Służbie Ratowniczo-Gaśniczej.
5) Sprawa możliwości przejścia na emeryturę kolejarzy po przepracowaniu: 40 lat -mężczyźni, 35 lat - kobiety.
6) Kwestia ubezpieczeń społecznych dla polskich marynarzy.

csm II Kongres Rozwoju Kolei 727b93f99d
29 stycznia na PGE Narodowym w Warszawie odbył się II Kongres Rozwoju Kolei, na którym rozmawiano o przyszłości i perspektywach transportu kolejowego w Polsce. Wzięło w nim udział kilkaset osób, w tym prezydent Andrzej Duda i premier Mateusz Morawiecki.

Inwestycje kolejowe, program Kolej+ oraz rozwój przewozów towarowych – to tylko kilka tematów, o których dyskutowali uczestnicy II Kongresu Rozwoju Kolei. W debatach udział wzięli m.in. przedstawiciele rządu RP, prezesi spółek kolejowych, liderzy opinii oraz reprezentanci świata nauki i władz samorządowych.

Głównym celem II Kongresu Rozwoju Kolei było wyznaczenie kierunków dalszego rozwoju transportu kolejowego w Polsce. Ze względu na sukces ubiegłorocznej - 1. edycji Kongresu, Grupa PKP dostrzegła potrzebę kontynuacji wydarzenia. Sprawdziła się formuła, według której organizatorami były cztery Spółki Grupy PKP: PKP S.A., PKP PLK S.A., PKP Intercity S.A. oraz PKP Cargo S.A.

Spółki PKP organizując Kongres, chciały pokazać, jak dzięki inwestycjom kolej zmienia się i rozwija, zyskując coraz mocniejszą pozycję transportową w Polsce oraz w Europie, a nawet na świecie. Dzięki rządowym programom przywracane są połączenia, modernizowane są linie kolejowe, a na wielu stacjach budowane są nowe perony i zwiększa się komfort obsługi pasażerskiej.